موزه Boijmans Van Beuningen و Museo Nacional del Prado در مادرید هر دو مجموعه بی نظیری از طرح های پیتر پاول روبنس دارند (Siegen 1577-Antwerp 1640). سالهاست که آنها آرزو دارند که بهترین آثار را از مجموعه های خود گرد هم آورند و آنها را با شاهکارهای سایر موزه ها تکمیل کنند تا نمای کلی بی سابقه ای ایجاد کنند.
روبنس استاد نقاشی با رنگ روغن بود. او نخستین هنرمندی بود که بسیاری از ترکیب های مهم خود را با نقاشی طرح های روی تابلو آماده کرد.
طرح های روغن روی پانل روبنس که برای تهیه آثارش آماده شده است ، نسبتاً اندک هستند. روبنس تمام این طرح ها را به تنهایی نقاشی کرده و از لحاظ کارایی بزرگ که برای آنها استفاده شده ، به طور قابل توجهی کوچکتر هستند.
وقتی طرح ها در مجاورت نقاشی های بزرگ بر اساس آنها قرار می گیرند ، آثار بزرگ به ناچار بیشترین توجه را به خود جلب می کنند. هدف از این نمایشگاه تمرکز روی طرح های کوچکتر بود. با استفاده از وسایل مکانی به عنوان چشم انداز و جهت گیری ، سعی شده طرح ها در پیش زمینه قرار گیرند.
روبنس در سال 1600 به ایتالیا رفت و در سال 1604 از جنوا بازدید کرد. او از زیبایی کاخ های آنجا تأثیر گرفت که کتابی دو جلدی با عنوان “Palazzi di Genova” را درسال 1622 منتشر کرد. این تنها رساله صرفاً معماری وی است. این زبان این نقشه ها است که الهام بخش چیدمان این نمایشگاه شده است.
در طراحی موزه معماران تاریخ کلاسیک و داستان مدرن را به عنوان نقطه شروع طراحی قرار داده اند.
طراحی بخش داخلی موزه
در طراحی بخش داخلی موزه المان های مختلفی به کار استفاده شده است .وقتی از ورودی وارد می شوید ، یک مسافت ایجاد شده و فقط منظره ای از آشیل را که در بین دختران لیکومد قرار گرفته ، وجود دارد. شما وارد محیط داخلی می شوید: یک فضای مربع با یک چراغ دور سر بالا. در سمت راست ، کار تمام شده را که از ماسک زدن آشیل ، که از پرادو گرفته شده است ، می بینید. در سمت چپ سه ورودی از قلب نمایشگاه را مشاهده می کنید.
مطالب پیشنهادی : رونمایی از پروژه گالری های موزه هنر دنو (DAM) توسط OMA
بعد از عبور از یکی از سه ورودی است به مجسمه کشتی گیران به قلب نمایشگاه می رسید. آثاری را از دوره ایتالیایی کلاسیک و روبنس نیز وجود دارد. در فضای مستطیل اطراف آن ، دیوارها را ضخیم تر شده تا یک مقیاس کلاسیک جدید را معرفی شود. معماران در آن دیوارها سوله هایی ساخته اند که در آنها توانستند آثار را به طور مؤثر روشن کنند.
در یک طرف تابلوی بزرگ The Wrath of Achilles آویزان شده است. از طرف دیگر ، یک صفحه نمایش دایره ای با 9 طرح کوچک روغن وجود دارد که مشرف به “The Triumph of Bacchus” هستند.
روتردام ، سرزمینهای شمالی
معماران: Ard de Vries Architecten
مساحت: 1500.0 متر مربع
سال: 2018
عکس ها: کیم زوارتز
منبع : archdaily